Beslutet har utlöst en storm av protester. Statyn sägs hylla såväl den svenska tanten som civilkuraget. I
egenskap av svensk tant som värnar om
mötes- och yttrandefrihet betackar jag mig för en sådan
hyllning. Det är inte OK med våld mot oliktänkande varken av tanter eller farbröder,
tjejer eller killar.
En handväska är i och för sig
ett ganska harmlöst vapen, men när man på,
sociala medier ser kommentatorer som hoppas hon hade en tegelsten i väskan inser man att det inte är givet. Våld är alltid ett dåligt sätt att argumentera. Ändamålet
hlgar inte medlen.
Svenska tanter är väl värda en hyllning. Det är vi som bär upp
kulturlivet och håller bokförlagen vid liv. Vi som håller föreningslivet
i gång med kaffe och sekreterarsysslor. Vi som räddar arbetsplatser och familjeliv från kaos genom att ta hand om snoriga och
prickiga barnbarn. Reducera oss inte till handväskdängare!
Fotografen Hans Runesson
ogillar själv i idén med en staty av enbart kvinnan. Om hans bild
ska bli staty kräver han att nazisten och
flaggan också ska vara med. En begriplig
uppfattning, som också visar
hur omöjlig statyidén är. Utan
sitt sammanhang blir kvinnan med handväskan
obegriplig för kommande generationer, som
inte känner till bilden. Jag
tvivlar dock på att Växjös
skattebetalare vill finansiera bronsgjutning av nazist med flagga.
Dags att tänka om och tänka nytt. Jag föreslår att Växjö utlyser en idétävling om en staty som hyllar den svenska tanten i hela sin mångsidighet.
Det innebär visserligen definitionsproblem men vill det sig väl leder det till en staty som blir lika
folkkär som BG Broströms hyllning till Västerås
arbetarklass genom Aseaströmmen.
Texten även publicerad i VLT den 21 februari 2015
PS
Det fanns en kvinna bakom tanten med väskan. Hon hette Danuta, skriver Kent Wisti
präst, bildkonstnär och satirtecknare i detta inlägg på Medieormen.
präst, bildkonstnär och satirtecknare i detta inlägg på Medieormen.